RAIMAT REINVENTA LA FORMA D’ESCOLLIR I ENTENDRE EL VI

6 de març de 2017
blank

El celler RAIMAT ha decidit reinventar la manera d’entendre i triar un vi, posant al centre de la cadena de valor la seva relació amb el consumidor. Després de més de 100 anys innovant des de la vinya de forma sostenible, ara revoluciona la categoria per simplificar el món de vi, per a molts, massa complex encara. Per primera vegada en la història, el celler classifica tots els seus vins en funció de la seva intensitat. L’objectiu és ajudar a encertar en l’elecció d’un vi i en la identificació dels gustos propis i maridatges més adequats.

Segons Elisabeth Figueras, enòloga de RAIMAT, “la distància entre cellers i consumidors és evident. Al consumidor li costa entendre el món del vi en general, el seu llenguatge, i no és capaç de saber què és el que va a trobar dins de la copa. Perquè de res serveix que fem cada vegada millors vins si no aconseguim explicar-los i que qui els compra, els comprengui i els gaudeixi “.

Quan triar un vi resulta complex

Tot i que és cert que al 70% dels espanyols ens agrada provar nous vins, per a la majoria, triar-no és una tasca fàcil. Primer, per desconeixement: el 65% dels enquestats admet que sap poc o gens sobre vins, i per això 9 de cada 10 opten per deixar-se aconsellar. A més, el 44% no sap definir quins vins li agraden.

En segon lloc, per falta d’informació: per 7 de cada 10, l’etiqueta de l’ampolla no aporta dades suficients per triar i encertar. Per això, més de la meitat dels espanyols (54%) confessa sentir-se desconcertat a l’hora d’optar per un vi nou i 6 de cada 10

enquestats asseguren que no saben com triar un vi en funció del que van a menjar. Més del 73%, a més, conclou que el món del vi està pensat només per a experts.

Totes aquestes dades, fruit d’una enquesta encarregada per RAIMAT entre més de mil persones, corroboren la necessitat d’apropar el món del vi al públic. Per això, sovint no comprèn el llenguatge de les etiquetes ni el vocabulari tècnic del sommelier. I, com trien ?. Doncs el 44% es guia per la Denominació d’Origen i el 21% es fixa en el preu. Els segueixen, com a criteris principals, la marca i la varietat de raïm (10%). I només per gairebé el 8%, el principal factor per decidir-se per un vi és l’etiqueta.

En paraules de Javier Pagés, CEO del grup Codorníu Raventós “el consumidor es perd i només des d’una finca i un celler com Raimat, referent del sector, es pot emprendre aquesta aposta transformadora que pretén treure els frens del consumidor”.

Objectiu: facilitar l’elecció i encertar

Només hi ha una manera d’aconseguir entendre realment les necessitats del consumidor. Escoltant. Durant més de 2 anys l’equip de Raimat va dur a terme investigacions de mercat amb més de 1.000 consumidors en 4 països per dimensionar les complexitats i preferències en el món del vi.

Fruit d’aquests resultats sorgeix una nova concepció de la marca que identifica els seus 12 vins amb un nombre, sent l’1 el més suau i el 10 el més intens en boca. Però, com es defineix la intensitat? En RAIMAT la intensitat depèn de la varietat i el mètode d’elaboració, i la descriuen com la combinació de:

  • Característiques organolèptiques: frescor, color, sabor i aroma
  • Cos: volum, profunditat i persistència en boca
  • Envelliment: nombre de mesos en bóta

Per a cada vi, l’equip d’enòlegs ha valorat aquests elements fins extreure un nombre que identifica la seva intensitat. Els vins s’han classificat en dues rodes diferents, una per a rosats i negres, i una altra per a blancs.